FRÅGOR OCH SVAR: ATT KÖPA SIN FÖRSTA LÄGENHET

SENAST / Permalink / 0

 

Linnea 

för 8 timmar sedan

Hejhej! Jag har ett litet problem, jag har bestämt mig för att spara till en bostadsrätt. Har hittills ca 25000 (vilket känns väldigt lite) och jag har också en hyresrätt jag betalar 3000 i månaden för, frågan är vad skulle du gjort i min situation? Skulle du flytta hem och jobba massor eller skulle bo kvar? Är så splittrad och det känns verkligen omöjligt att ens spara ihop till insatsen! Har du några andra tips gällande sparande, skulle bli så glad för svar! Kram

 

 

Hej Linnea,

 

Man kan göra flera saker för att nå sitt sparande snabbare. Men jag skulle inte ta allt för mycket risk på pengarna eftersom jag antar att du vill köpa lägenhet ganska snart?

Hur stor är din hyresrätt? Kan du dela den med någon? Kan du flytta hem och hyra ut den? Är den möblerad? Då har du rätt att lägga på 10 % på hyran. Dock kan jag tycka att 3000 kr i månaden är väldigt lågt, så frågan är om du kan bo gratis hemma? Om du kan det, ja då kan du ju lägga undan 3000 kr mer i månaden.

 

Har du kontaktat din bank? Om du visar på att du sparar och vill köpa lägenhet så kanske de kan ge dig ett lån med högre ränta till kontantinsatsen?

Hur bor dina föräldrar?  Om de har en villa eller bostadsrätt så kan de kanske hjälpa dig. Antingen belåna sitt eget boende, så att de kan hjälpa dig skjuta till kontantinsatsen eller kanske kan vara med låntagare.

 

Mitt första steg skulle vara att kontakta din bank och se vad de kan göra. Banker kan vara hjälpsammare än man tror;-)

Till top